Exposities
A journey to the Homeland PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Administrator   
zaterdag, 20 juli 2019 00:00

Een indringend portret van witte Afrikanen

door

REDACTIE

10/7/19

Tot 13 oktober 2019 is de tentoonstelling A Journey to the Homeland van de Zuid-Afrikaanse fotograaf Katharine Cooper (1978, Grahamstown) te zien bij Kunsthal Rotterdam. Door grote politieke gebeurtenissen zoals de afschaffing van de Apartheid in Zuid-Afrika in 1994, en in 2000 de verdrijving van witte boeren uit hun huizen in Zimbabwe, verandert de positie van deze Afrikanen sterk. Veel witte Afrikanen weten na de omwenteling een zekere toekomst te behouden, anderen hebben minder geluk. In 2013 keert Cooper terug om door de landen van haar jeugd, Zuid-Afrika en Zimbabwe, te reizen. Respectvol legt ze de minderheid vast, waar ze zelf deel van uitmaakte.

In haar fotoserie A Journey to the Homeland fotografeert Katharine Cooper met haar Hasselblad-camera de witte boeren met een focus op hun kinderen, die worden meegevoerd door politieke en economische krachten die ze nauwelijks begrijpen. Ruim vijfendertig analoge zwart-wit foto’s laten naast armoede en kwetsbaarheid ook een zekere trots en liefde zien voor het continent waar Cooper opgroeide. Trots en vreugde worden getemperd door kwetsbaarheid terwijl een glimlach vergezeld door een geweer de onzekerheid verbergt. De aanwezigheid van dieren op de foto’s voegt een diepere betekenis toe. Een jongentje die onhandig een kitten vasthoudt en daarmee een bepaalde liefde ervaart of een jongeman met zijn konijn die eenzelfde houding – klein en weerloos – aanneemt.

Cooper speelt met licht, geometrie, textuur en met intensiteit – waarbij ze het beste tot haar recht komt in de ruimte tussen de personificatie van de gezinnen en de manier van weergeven. Door het vierkante formaat van de foto’s lijken de analoge beelden gevangen in het kader. De gelatine zilverdruk geeft de indruk dat de foto’s decennia geleden gemaakt zijn, terwijl het zwart-wit refereert aan het journalistieke karakter van haar onderwerp. De beslissing om zich te concentreren op een van de vele minderheden in Zuid-Afrika -  waar zij zelf ooit onderdeel vanuit maakte - is een bewuste keuze, maar moet niet worden aangezien als zegeviering of een verontschuldiging voor het koloniale verleden.

 

foto: © Katharine Cooper Courtesy of Flatland Gallery - Simoné Vlooh and Oogies the cat, early in the morning at Coronation Park, Krugersdorp, South Africa, 2013

foto: © Katharine Cooper Courtesy of Flatland Gallery - Katharine Cooper, Corrie Saymaan, parking attendant at Queen’s Mall, Oudtshoorn, South Africa, 2013

foto: © Katharine Cooper Courtesy of Flatland Gallery - Nina with her children Mayrie and Max and their Oupa Lindsay in the Beadle Street house in Grahamstown, South Africa, 2013

Katharine Cooper studeert in 2004 af aan ‘Ecole Nationale Supérieure de la Photographie’ in Arles (Frankrijk) en gaat werken in het atelier van de gerenommeerde fotograaf Lucien Clergue. Ze ontwikkelt zich tot sociaal geëngageerd documentairefotograaf en reist de hele wereld over. In 2013 keert Cooper terug naar Afrika en trekt vier maanden lang door Zimbabwe en Zuid-Afrika. Dit resulteert in de serie foto’s White Africans: A Journey to the Homeland waarvoor Cooper in 2013 de fotografie-award van Académie des Beaux-arts in Parijs ontvangt. Daarnaast houdt Cooper zich bezig met de problematiek van het Midden-Oosten en reist zij vanaf 2015 meerdere keren naar oorlogsgebieden in Syrië en Irak. Ook hier fotografeert ze gezinnen die getroffen zijn door het lot.

Laatst aangepast op zaterdag, 20 juli 2019 22:10
 
remember the past PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Administrator   
woensdag, 10 juli 2019 00:00

 

 

 

 

Remember the Past, Create the Future (Pride Photo Award)

Tijdens Amsterdam Pride 2019 neemt de Pride Photo Award de Amstelpassage op het Amsterdam Centraal station over, met foto's van over de hele wereld. Remember the Past, Create the Future is het thema van Pride 2019. Vijftig jaar geleden vonden in New York de Stonewall-rellen plaats. Deze expositie laat zien wat er sindsdien is veranderd, maar ook dat op veel plekken in de wereld nog steeds gevochten wordt voor de vrijheid om jezelf te kunnen zijn.

Tobin Bryce Jones, Morine

Tobin Bryce Jones, Morine (diashow met meer beelden)

De expositie toont winnende foto's uit eerdere edities, die elk op een eigen manier over verleden of toekomst gaan. Uiteenlopende en onverwachte verhalen, van pin-ups gebaseerd op lesbische pulpromannetjes uit de jaren '50 tot een Keniaanse transvrouw die een toekomst opbouwt met haar eigen kapsalon. Van broeierige jongensdromen over de besnorde mannen van de jaren '70 tot een humoristische kijk op bij elkaar blijven tot de dood je scheidt.



De opening van de expositie is vrijdag 12 juli om 17.00 uur.

12 juli 2019 - 4 augustus 2019

Amsterdam Centraal
Amstelpassage
Amsterdam
06-52010227
www.pridephotoaward.org
@PridePhotoAward (twitter)
De openingstijden van het museum zijn dinsdag t/m zondag van 11.00-17.00 uur en ook op tweede paasdag en tweede pinksterdag. Tijdens de periode van de Floriade (5 april tot en met 7 oktober) is het museum op woensdagen geopend van 11.00-21.00 uur uur. Het museum is gesloten op 25 december, 1 januari, carnavalszaterdag t/m carnavalsdinsdag en op 30 april, koninginnedag.

Er is werk te zien van
Akin Çeliktaş
Alvaro Laiz
Erica Beckman
Frédéric Noy
Irina Popova
James M. Barrett
John Paul Evans
Kris Sanford
Mads Nissen
María José
Marika Puicher
Martijn Gijsbertsen
Pacifico Silano
Tobin Bryce Jones

Laatst aangepast op woensdag, 10 juli 2019 22:53
 


joomla analytics