Fotografen
Ellen Kooi PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Administrator   
dinsdag, 11 december 2018 00:00

Being Places - Ellen Kooi

door

De nieuwe solotentoonstelling Being Places van de Nederlandse fotografe Ellen Kooi (1962) bij TORCH gallery bestaat uit haar meest recente werk, waaronder werken die speciaal voor deze tentoonstelling zijn gemaakt en nooit eerder getoond zijn. Opnieuw brengt Kooi de fascinerende verhouding tussen de mens en het landschap aan het licht.

Door middel van panoramische foto's brengt ze de visuele verschillen en overeenkomsten naar voren van ons being places. De uit twee woorden bestaande titel kan letterlijk worden vertaald, als 'wij die op plekken zijn', of 'wij die plekken zijn'. Ook al is het onmogelijk om een te worden met de buitenwereld, toch streven we hier naar. Tegelijkertijd kan de titel ook refereren aan de twee belangrijkste thema's in het werk van Kooi; het bestaan van ons op deze wereld en de plekken die we voor dat bestaan gebruiken.

foto: Ellen Kooi - Ophanden

De plekken die Kooi kiest om vast te leggen, zijn vaak Nederlandse landschappen, maar niet uitsluitend. Wanneer ze langs een landschap komt, dat haar om wat voor reden dan ook opvalt, probeert ze erachter te komen waar die aantrekking vandaan komt. Vaak heeft dit te maken met een bepaalde onrust die van binnen voelbaar is. Zodra het duidelijk is wat het is, begint Kooi met nadenken over hoe ze deze ervaring kan overbrengen met een foto. Door modellen in het landschap te plaatsen en op hun omgeving te laten reageren, kan Kooi via hun lichaamstaal een vertelling tot stand brengen. Als voormalig theaterfotograaf weet ze vervolgens met belichting een betoverende foto te maken, waarbij de personages een onlosmakend onderdeel worden van de plek.

...de dingen die het meeste betekenis geven aan ons bestaan, zijn het meest kwetsbaar...

Het onderwerp 'being' (het 'zijn'), is een ingewikkeld onderwerp, waar inmiddels duizenden filosofen en kunstenaars hun leven aan hebben gewijd. Kenmerkend voor de benadering van Kooi, is dat het 'zijn' heel kwetsbaar wordt gemaakt. Volgens Kooi zijn namelijk de dingen die het meeste betekenis geven aan ons bestaan, het meest kwetsbaar. De figuren in Kooi's werk stralen daarom zachtheid en ingetogenheid uit. Temidden van een ruig en uitgestrekt landschap zorgt dit vervolgens voor een onrust en dreigende sfeer. De spanning van een kind dat dreigt te worden opgeslokt in de leegte of juist lijkt te dwalen in oneindigheid.

foto: © Ellen Kooi - Oosterplas

Deze thematiek ziet Kooi terug in moderne dans en dit is daarom altijd een grote inspiratie geweest. In de bewegingen waarmee dansers een wisselwerking aangaan met de ruimte om hun heen, herkent Kooi in hoe de mens in zijn bestaan een wisselwerking aangaat met het landschap waarin hij zich bevindt.

Op zaterdag 24 november, tijdens het Amsterdam Art Weekend, zal daarom een choreografie worden uitgevoerd door moderne dansers in de galerie, die geinspireerd is op de werken die op dat moment te zien zijn.

Ellen Kooi is in 1987 afgestudeerd aan academie Minerva in Groningen en heeft haar vervolgopleiding aan de Rijksacademie afgerond in 1994. Ze woont en werkt in Haarlem.

Tekst: © TORCH gallery

Being Places - Ellen Kooi
TORCH Gallery
10 november 2018 – 5 januari 2019

Laatst aangepast op dinsdag, 11 december 2018 09:36
 
Marie Cécile Thijs PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Administrator   
zondag, 04 november 2018 00:00

Marie Cécile Thijs – Tussen Hemel en Aarde

door

foto: © Marie Cécile Thijs - White Unicorn, 2012

Museum Jan Cunen in Oss presenteert van 30 september 2018 tot en met 20 januari 2019 een overzichtstentoonstelling van werk van fotograaf Marie Cécile Thijs. Met in totaal vijftig portretten en stillevens laat de expositie Tussen Hemel en Aarde de kracht en de veelzijdigheid van de fotograaf zien. Haar surrealistische beelden zijn schilderachtig en tijdloos. Bij de opening van de tentoonstelling wordt ook een nieuw fotoboek gelanceerd.

Marie Cécile Thijs neemt de kijker mee in haar wereld waar tijd en ruimte vervagen. Een sprookjesachtig universum met zwevende vazen, levensechte eenhoorns, engelachtige personages en magische taferelen. Het regent kikkererwten. Koninklijke katten met kroontjes kijken onverstoorbaar voor zich uit. Kinderen steken ongegeneerd hun tong uit of zijn bevroren in een heimelijke schreeuw.

foto: © Marie Cecile Thijs - Girl with The Feather Collar 2014

Met chirurgische precisie regisseert Marie Cécile Thijs haar surrealistische beelden, die qua licht en kleur doen denken aan het werk van de grote Hollandse meesters uit de 17e eeuw, maar hedendaags zijn in enscenering en uitstraling. Haar foto’s kenmerken zich door tegenstellingen. Ze zijn zowel verstild als krachtig en dynamisch, paradoxaal en tegelijkertijd vanzelfsprekend, absurdistisch in alle ernst.

Voor de fotograaf bestaat tijd niet. In een daverende en serene stilte komt alles tot leven. Objecten krijgen persoonlijkheid. Portretten worden stillevens en stillevens worden portretten. Als in een parallelle wereld gaan ze hun eigen leven leiden en krijgen een nieuwe betekenis. We kijken ernaar, maar zien een andere werkelijkheid. Is er meer tussen hemel en aarde?

foto: © Marie Cécile Thijs - The Taster, 2011

Marie Cécile Thijs (Heerlen, 1964) studeerde rechten aan de Universiteit van Leiden. Zij werd advocaat, maar verruilde twintig jaar geleden haar toga voor de fotocamera. Met een duidelijk herkenbare signatuur is een indrukwekkend oeuvre opgebouwd met bekende series als Human Angels, White Collar, Amazones, Horses, Majestic en Food Portraits.

Het autonome werk van de fotograaf is gepresenteerd op kunstbeurzen als Art Miami, PAN Amsterdam en TEFAF Maastricht en op talrijke exposities in binnen- en buitenland. Daarnaast is haar werk internationaal bekroond en opgenomen in de collecties van het Rijksmuseum Amsterdam, een aantal internationale musea en een groot aantal private verzamelaars.

Meer info op www.museumjancunen.nl.

Laatst aangepast op zondag, 04 november 2018 11:23
 
Stephan Vanfleteren PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Administrator   
zondag, 04 november 2018 00:00

Fototentoonstelling Stephan Vanfleteren in de Kunsthal

door

foto: © Stephan Vanfleteren - 2. Gilmar Corriera, Porto Alegre, São Tomé and Príncipe young surfer/student, 2016 – 2018

De Kunsthal Rotterdam presenteert met trots dit najaar de fototentoonstelling Surf Tribe. De Belgische fotograaf Stephan Vanfleteren (Kortrijk,1969) legt in zijn gelijknamige recente project een cultuur bloot waarin een diep respect voor de oceaan overheerst.

Vanfleteren kijkt voorbij de traditionele surfspots van Californië en Hawaï en gaat over de hele wereld op zoek naar mensen die leven op plekken waar de oceaan het land raakt. Hij legt daar een haast vloeibare gemeenschap vast van ‘onderdanen van de machtige Surf Tribe’ die de natuur als enige meester heeft. Geen actiefoto’s op azuurblauwe golven in deze fotoserie, maar serene zwart-witportretten in Vanfleterens pure en beklijvende stijl.

foto: © Stephan Vanfleteren - 1.Tamaroaarii Kalama, Oahu, Hawaii, US surf talent, 2016 – 2018

Stephan Vanfleteren duikt gedurende anderhalf jaar diep in de wereld van de internationale surfgemeenschap. Tijdens talrijke ontmoetingen en avonturen brengt hij vele surfers voor zijn lens. Met ruim zeventig karaktervolle zwart-wit portretten is de tentoonstelling Surf Tribe een indrukwekkende ode aan mensen die de oceaan in hun ziel dragen.

De foto’s laten de echte mensen achter de surfers zien, in al hun kracht en kwetsbaarheid. Wat hen verbindt, is de liefde voor het water en de verslaving aan de golf. Het gevoel van nietigheid tegenover de krachten van de natuur, de gewonnen en verloren gevechten — met anderen, maar vooral met zichzelf.

Wat hen verbindt, is de liefde voor het water en de verslaving aan de golf

Surf Tribe toont competitiesurfers, free surfers en surfhippies uit de hele wereld. Van jong surftalent tot surficonen en levende legendes als Bethany Hamilton die op dertienjarige leeftijd haar arm verloor door een haai. Ook Maori afstammeling Kehu Kehu Butler, die naast zijn traditionele moko tatoeage een ooglap draagt als gevolg van een klassiek surfongeval, is in de tentoonstelling te zien. En Peter Cole, zijn rechteroog is voor de helft weg en hij is over de tachtig, maar dat belet hem niet om nog te surfen. Zonder schroom staan zij allen voor de camera van Vanfleteren.

Stephan Vanfleteren studeerde fotografie in Sint-Lukas Brussel (1988-1992). Naast zijn eigen projecten werkt hij tot 2009 als freelance fotograaf voor de Belgische krant De Morgen en andere internationale media.

...serene zwart-witportretten in Vanfleterens pure en beklijvende stijl...

Vanfleteren is gespecialiseerd in zwart-witportretten en langdurige reportages in binnen- en buitenland. In Vanfleterens autonome werk komt een kunstenaar naar voren die scherp observeert, luistert, mijmert en schrijft over de wereld om hem heen. Zijn werk is veelvuldig bekroond met onder andere de European Fuji Award, de Nationale Portretprijs in Nederland en de vijfjaarlijkse Cultuurprijs van de provincie WestVlaanderen. In 2013 won Vanfleteren voor de zesde keer een World Press Photo Award voor zijn reeks People of Mercy in de categorie Staged Portraits.

Fotograaf Stephan Vanfleteren geeft op zondag 21 oktober een rondleiding voor publiek door zijn tentoonstelling.

Meer informatie op www.kunsthal.nl.

Laatst aangepast op zondag, 04 november 2018 11:21
 


joomla analytics